samlandets konst



Ibland händer det att jag inte upptäcker att jag samlar på något förän det blivit en liten hög. Idag köpte jag en fin liten bok för 2 kronor på Röda korset Personlig stil från 1969. När jag ställde den i bokhyllan hade det plötsligt blivit en samling av det hela, en hög vett-etikett/skönhet/kvinnosaksböcker, små "så här ska du gå, se ut, uppföra dig, bli vuxen"-instruktionsböcker.





Mina äldsta överlevnadshandledning är: Hvad en flicka bör veta från 1906 med dediceringen: "Tillägnad de tusentals flickor, hvilkas ärliga frågor angående lifvets och tillvarons upphof förtjäna ett sådant sanningsenligt, insiktsfullt och tillfredsställande svar, som kan rädda dem från okunnighet, sätta dem i stånd att undvika lasten och bevara dem för hemliga och uppenbara synder".



De övriga är Kvinnans handbok. Charm och hälsa (1954) som är full med detaljerade beskrivningar av alla skönhetsingrepp man kan göra och hur länge det varar, Vacker på egen hand (1961), Tonårsboken (1957) som jag plockade ur mormors bokhylla när jag var 11 och som jag strukit under alla viktiga saker med linjal och kulspetspenna i, Charmskolan (1962), samt Boken till dig av Kerstin Thorvall (1959). Tonårsboken blev också startskottet till mitt intresse för äldre tider.



(Högerklicka på bilderna och välj Visa bild för större storlek)

Kommentarer
Postat av: Ma

Jasså - Tonårsboken blev inkörsport till ditt intresse för äldre tider - tänk på att det är mina tonår du pratar om och förmodligen min bok...

2010-03-24 @ 12:38:42
Postat av: ella

jag hittade finaste hemkunskapsboken på erikshjälpen igår, den har tre ark i en ficka längst bak. ett med en lägenhetsritning, och så två ark där man kan klippa ut möbler och klistra in!!!! det är skitfint. får visa dig.

2010-03-24 @ 20:43:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0